TV: W blasku ekranu – horror psychologiczny
Film W blasku ekranu skupia się na tym, jak rzeczywistość jest kształtowana przez nasze jej postrzeganie. Stawia pytanie – czy rzeczywistość istnieje sama w sobie, czy też jest ludzką konstrukcją? Brzmi to trochę poważnie, ale to filozofowanie jest przedstawione z nadprzyrodzonym i surrealistycznym akcentem.
Owen i Maddy są szkolnymi przyjaciółmi, których łączy oglądanie programu telewizyjnego The Pink Opaque (Różowa nieprzejrzystość). Program opowiada o dwóch młodych kobietach, które potrafią komunikować się telepatycznie podczas walki z potworami.
„Różowa nieprzejrzystość jest bardziej realna niż prawdziwe życie”, mówi w pewnym momencie Maddy, którą gra Brigette Lundy-Paine. Po latach Maddy zachęca Owena, granego przez Justice’a Smitha, do ponownej oceny swoich wspomnień z wieczorów spędzonych przy telewizorze. Sugeruje, że zarówno Maddy, jak i Owen, przekroczyli barierę między rzeczywistością a fikcją The Pink Opaque.
Po uświadomieniu sobie tego Maddy jest w stanie żyć jako autentyczna osoba i zachęca swoją dawną przyjaciółkę do zrobienia tego samego. Poczucie wypartej toż- samości przewija się przez film – co skłoniło do zastanowienia się, czy jest to przypowieść o doświadczeniach osób transgen- derowych. Istnieje bowiem poczucie, że od czasu jej zniknięcia Maddy zmieniła się w nową osobę – coś, czego Owen nie chce w pełni zrozumieć.
Jedną z najbardziej irytujących części W blasku ekranu jest to, jak wiele pytań stawia, ale nie próbuje odpowiedzieć na żadne z nich. Scenariusz czasami wydawał się też nieco płytki. Spodziewałoby się więcej po A24, niezależnym wytwórcy odpowiedzialnym za Midsommar. W biały dzień, Dziedzictwo i Nieoszlifowane diamenty. Jedynym ratunkiem była oszałamiająca oprawa wizualna, która ma wspaniałą eteryczną jakość.
Pomimo tego W blasku ekranu przynajmniej próbuje poruszyć kilka ważnych tematów, nawet jeśli czuje się, że zrobiono to trochę pośpiesznie.
Tłumaczył Maciej Bancarzewski
Produkcja: USA, 2024
Gatunek: Horror psychologiczny
Scenariusz i reżyseria;
Jane Schoenbrun.
Film w Polsce dostępny na wielu
platformach, takich jak Player i Canal+
Category: Gazeta - listopad 2024, Gazeta - listopad 2024 - 2cd.