baner.pracdem.stary

* Kino * TV * Satyra * TV * Kino * Satyra *

| 1 marca 2018

Kino – Czarna Pantera

Plakat filmu Czarna Pantera

Najnowszy z serii Marvela film o superbohaterach wyróżnia się dumnym przedstawieniem Afrykańczyków, ale prowadzi do kłopotliwych wniosków – pisze Ken Olende.

Czarna Pantera to doskonały film o superbohaterach, ze sceną spektakularnej bójki w kasynie, „wybuchowym” pościgiem samochodowymi i bitwą (z udziałem uzbrojonych nosorożców).

Film ma lepszą fabułę i scenariusz, jest lepiej zagrany i wyreżyserowany niż większość tego typu produkcji. Jednak to, co tak naprawdę wyróżnia Czarną Panterę, to czarnoskóra obsada, czarnoskóry autor scenariusza i reżyser – chociaż gdzieniegdzie pojawia się kilku białych aktorów.

Przez resztę świata maleńkie środkowoafrykańskie państwo Wakanda jest uznawane za jedno z najbiedniejszych. Jest znane tylko przez vibranium (fikcyjny metal występujący w wielu komiksach Marvela), który jest wykorzystywany w przemyśle zawansowanej technologii. W rzeczywistości jednak kraj jest niewyobrażalnie bogaty, posiada ogromne pokłady tego kruszcu. Władcy Wakandy dawno temu zdecydowali je ukryć, aby uniknąć inwazji zachodnich kolonizatorów.

Jednak ta izolacjonistyczna polityka wpływa na brak zaangażowania Wakandy w walkę całej Afryki z rasizmem. Jeden z bohaterów pyta, czy Wakanda przejmuje się „dwoma miliardami ludzi, którzy wyglądają jak my”.

T’Challa (Chadwick Boseman) jest królem, co oznacza również, że jest nadczłowiekiem – Czarną Panterą.

Rozstał się ze swoją partnerką Nakią (Lupita Nyong’o), ponieważ sprzeciwia się izolacjonizmowi. Sceny początkowe filmu pokazują Nakię, która używa wakandyjskiej technologii, aby infiltro- wać Boko Haram w Nigerii i udaremnić dalsze porwania uczennic szkolnych.

Erik Killmonger (Michael B Jordan) z Oakland w Kalifornii przeciwstawia się panowaniu T’Challi w Wakandzie. Nie jest przypadkiem, iż rewolucyjna Partia Czarnych Panter powstała właśnie w Oakland w latach sześćdziesiątych.

Killmonger mówi, iż obowiązkiem Czarnej Pantery jest użycie wakandyjskiej broni, aby wyzwolić czarnoskórych na całym świecie.

Zamysł filmu wspaniale nawiązuje do Afrofuturyzmu muzyków od Sun Ra do Parliament.

Stolica Wakandy przypomina pełne nadziei, modernistyczne centra afrykańskich stolic, takich jak Nairobi, zbudowanych zaraz po uzyskaniu niepod- ległości.

Mniej więcej w tym samym czasie (w 1966 roku) po raz pierwszy pojawiła się w komiksie Marvela Czarna Pantera, jako pozytywny czarnoskóry bohater.

Czarna Pantera pojawił się zupełnie przypadkowo, trzy miesiące przed powstaniem Partii Czarnych Panter. Marvel później, na krótko, próbował zmienić imię bohatera na Czarnego Leoparda, ale się nie przyjęło.

Czarna Pantera to objawienie czarnego piękna i celebracja Afryki – gdzie to Afrykańczycy są kluczowymi graczami.

Może wydawać się nazbyt surowe, aby wymagać od tego filmu jeszcze więcej, ale w Czarnej Panterze występują problemy natury politycznej.

Killmonger wypowiada wiele dob-rych kwestii, włączając tę: „Pochowaj mnie w oceanie. Moi przodkowie wiedzieli, iż śmierć jest lepsza od niewoli”. Ale jednocześnie jest on bojownikiem i złoczyńcą, według zasady „nienawiść rodzi nienawiść”. Agenci CIA, reprezentowani między innymi przez postać Martina Freemana, to dobrzy i dużo bardziej godni zaufania kolesie.

Wraz z rozwojem fabuły staje się coraz bardziej oczywiste to, że Wakanda nie może istnieć w całkowitej izolacji. Ale rozwiązań zasugerowanych w filmie nie da się odnieść do realnego świata.

Tłumaczył Maciej Bancarzewski

reżyseria: Ryan Coogler

scenariusz: Joe Robert Cole, Ryan Coogler

czas trwania: 134 min.

premiera w Polsce odbyła się już

14 lutego 2018

 

TV – Ziemkiewicz STOP

29.01.18 Antysemita Ziemkiewicz żartuje sobie w  państwowej telewizji nt. Żydów i komór gazowych.

29.01.18 Antysemita Ziemkiewicz żartuje sobie w państwowej telewizji nt. Żydów i komór gazowych.

Rafał Ziemkiewicz to wielka gwiazda prawicowej publicystyki. W polskich mediach obecny jest już od ponad 25 lat. Ziemkiewicz trafił jeszcze do większej liczby odbiorców wraz z rządami PiS-u. Poza czytelnikami tygodnika Do Rzeczy, do którego pisze, setki tysięcy widzów ogląda jego „satyryczny” program – Z tyłu wizji w państwowej TVP.

Popis jego poglądów można też obserwować na Twitterze, gdzie wylewa swój rasistowski, antyimigrancki, antykobiecy i homofobiczny jad. Poglądy Ziemkiewicza to ohydny zlepek ksenofobii i ekstremalnego dziewiętnastowiecznego kapitalizmu. Nic dziwnego, iż na początku lat dziewięćdziesiątych Ziemkiewicz doskonale odnalazł się w Unii Polityki Realnej.

Kilka lat temu jako gość specjalny (lub raczej „ojciec chrzestny”) uczestniczył w zjeździe założycielskim Ruchu Narodowego. Wielokrotnie patronował też Marszowi Niepodległości. Ziemkiewicz sam zresztą określa się jako „endek” (współtworzy nawet inicjatywę Endecja).

Wielokrotnie usprawiedliwiał przedwojenny antysemityzm, który, jak twierdzi, był przecież zrozumiały „ze względów ekonomicznych”.  Oprócz Żydów, Ziemkiewicz nienawidzi także muzułmanów. Powiela prawicowe mity o „islamizacji” Europy i zagrożeniu imigrantami. Narracja Ziemkiewicz trafia niestety do wielu Polaków, także tych poza granicami kraju. W połowie lutego, publicysta został zaproszony przez polskich imigrantów w Wielkiej Brytanii na cykl autorskich spotkań w Bristolu, Cambridge i Londynie.

Posłanka brytyjskiej Partii Pracy Rupa Huq, reprezentująca dzielnicę Ealing w Londynie, gdzie miał wystąpić Ziemkiewicz, stanowczo zaprotestowała przeciwko jego wizycie. Huq powiedziała, iż jego obecność nie sprzyjałaby dobrym stosunkom pomiędzy różnymi grupami etnicznymi i że nie jest mile widziany w Wielkiej Brytanii.

Po tym Ziemkiewicz próbował nawet przenieść swoje spotkanie z Londynu do Slough. Jednakże tamtejszy poseł Tan Dhesi również złożył protest do brytyjskiego ministerstwa spraw zagranicznych, aby zablokować wjazd Ziemkiewicza. Dhesi oświadczył, iż islamofobia, antysemityzm i dyskryminacja rasowa są szkodliwe nie tylko w Slough, ale i w całym kraju.

Publicyście nie udało się zatem wjechać do Wielkiej Brytanii (gdyby próbował wjechać, byłby zatrzymany, podob- nie jak faszysta Jacek Międlar w czerwcu ubiegłego roku na lotnisku w Luton).

Rozgoryczony Ziemkiewicz oskarżył poseł Huq o zniesławienie. Nie omieszkał również zaznaczyć, że posłanka jest muzułmanką.  Ziemkiewicz musiał widocznie poczuć się tak samo urażony, jak elbląski działacz ONR wypowiedzią członka Razem, który napisał, iż ONR odwołuje się do anty- semityzmu i faszyzmu.

Dobrze, iż Ziemkiewiczowi nie udało się wjechać do Wielkiej Brytanii i głosić rasistowskich poglądów. W żadnym wypadku nie może on uchodzić za godnego szacunku publicystę (za którego się z pewnością uważa). Zablokowanie wjazdu Ziemkiewicza do Wielkiej Brytanii nie rozwiązuje natomiast jego problemu w Polsce. Z całą stanowczością musimy sprzeciwiać się rasizmowi Ziemkiewicza, który wybija niczym szambo z prawicowych mediów.

Maciej Bancarzewski

Hymn uchodźcy

Jaś Kapela

Jaś Kapela

 

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy,
Nasza bieda już minęła,
Migrantów przyjmiemy.

Marsz, marsz, uchodźcy,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za naszym przewodem,
Łączcie się z narodem.

 Przejdźcie Wisłę, przejdźcie Wartę,
Bądźcie Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak obcych kochamy.

Marsz, marsz, uchodźcy,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za naszym przewodem,
Łączcie się z narodem.

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Przypłyńcie przez morze

Marsz, marsz, uchodźcy,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za naszym przewodem,
Łączcie się z narodem.

Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany:
– Słuchaj dziecko dzisiaj naszych
uchodźców witamy!

Marsz, marsz, uchodźcy,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za naszym przewodem,
Łączcie się z narodem.

———————————

Autor hymnu Jaś Kapela komentuje:

„Za rzekome naruszenie PRL-owskiej Ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej zostałem prawomocnie skazany na zapłacenie 1000 złotych grzywny oraz poniesienie kosztów sądowych…Ciekawe, że organy ścigania państwa polskiego nie zaintere- sowały się pewnym raperem, który nawijał: „Jeszcze Polska nie zginęła, póki my żyjemy. Młodzi aktywni radykalni, nikt nie powstrzyma naszej wielkiej armii”. A dalej obiecuje, że „poleje się krew zdrajców”. Najwyraźniej taka zmiana słów jest dla Polski OK.”

 

Tags:

Category: Gazeta - marzec 2018, Gazeta - marzec 2018 - cd.

Comments are closed.